СХВАЛЕНО ЗАТВЕРДЖУЮ
Педагогічна рада
школи
Директор Херсонської
Протокол від 28.
08.20 р. № 1 загальноосвітньої
школи
І – ІІІ ступенів № 35
Херсонської
міської ради
____________ Н.В.Юрченко
«______» _____________2020
р.
ОСВІТНЯ ПРОГРАМА
Херсонської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 35
Херсонської міської ради
на 2020 – 2021 навчальний рік
Структура
освітньої програми
Херсонської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 35
Херсонської міської ради
Розділ 1. Призначення
школи та засіб його реалізації.
Розділ 2. Опис
"моделі" випускника школи
Розділ 3. Цілі
та задачі освітнього процесу школи
Розділ 4. Навчальний
план та його обґрунтування
Розділ
5. Особливості організації освітнього процесу
Розділ
6. Показники реалізації освітньої програми
Розділ 1.
Призначення школи
та засіб його реалізації
Херсонська
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №35
Херсонської міської ради у своїй
діяльності керується Конституцією України, Законами України "Про освіту",
"Про загальну середню освіту", іншими законодавчими актами України,
постановами Верховної Ради України, актами Президента України, прийнятими
відповідно до Конституції та законів України, Кабінету Міністрів України,
наказами Міністерством освіти і науки України, інших центральних органів
виконавчої влади, Положенням про загальноосвітній навчальний заклад,
іншими нормативно-правовими актами, Статутом школи.
Головною метою школи є різнобічний розвиток, виховання і
соціалізація особистості, яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до
життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до
самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого
вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадянської активності,
тобто новий випускник.
Головними
завданнями школи є:
- забезпечення реалізації права громадян на повну
загальну середню освіту;
- виховання громадянина України;
- виховання шанобливого ставлення до родини, поваги до
народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей
українського народу та інших народів і націй;
- формування і розвиток соціально зрілої, творчої
особистості з усвідомленою громадянською позицією, почуттям національної
самосвідомості, особистості, підготовленої до професійного самовизначення;
- виховання в учнів поваги до Конституції
України, державних символів України, прав і свобод людини і громадянина,
почуття власної гідності, відповідальності перед законом за свої дії, свідомого
ставлення до обов’язків людини і громадянина;
- розвиток особистості учня, його здібностей і
обдаровань, наукового світогляду;
- реалізація права учнів на вільне формування
політичних і світоглядних переконань;
- виховання свідомого ставлення до свого здоров’я та
здоров’я інших громадян як найвищої соціальної цінності, формування засад
здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та психічного
здоров’я учнів;
- генерація нових знань та розвиток відчуття
соціальної справедливості;
- створення умов для оволодіння системою наукових
знань про природу, людину і суспільство.
Саме виховання компетентної, відповідальної за своє
життя людини і є головним завданням школи.
Школа несе відповідальність перед
особою, суспільством і державою за:
- безпечні умови освітньої діяльності;
- дотримання державних стандартів освіти;
- дотримання договірних зобов’язань з іншими
суб’єктами освітньої, виробничої, наукової діяльності, у тому числі зобов’язань
за міжнародними угодами;
- дотримання фінансової дисципліни.
У
відповідності до чинного законодавства загальноосвітній навчальний заклад
здійснює освітній процес відповідно до рівнів загальноосвітніх програм трьох
ступенів освіти:
I ступінь -
початкова загальна освіта;
II ступінь -
базова загальна освіта;
III ступінь
- середня (повна) загальна освіта.
Призначення кожного ступеня навчання
визначається Типовим положенням про загальноосвітній навчальний заклад та
окреслено у відповідних Типових освітніх
програмах.
Основними
засобами досягнення мети, виконання завдань та реалізації
призначення школи є засвоєння учнями обов'язкового мінімуму змісту
загальноосвітніх програм.
Освітні програми, реалізовані в
школі, спрямовані на:
·
формування в
учнів сучасної наукової картини світу;
·
виховання
працьовитості, любові до природи;
·
розвиток в
учнів національної самосвідомості;
·
формування
людини та громадянина, яка прагне вдосконалювання та перетворення суспільства;
·
інтеграцію
особистості в систему світової та національної культури;
·
рішення
задач формування загальної культури особистості, адаптації особистості до життя
в суспільстві;
·
виховання
громадянськості, поваги до прав і свобод людини, поваги до культурних традицій
та особливостей населення регіону, України та інших народів в умовах
багатонаціональної держави;
·
формування
потреби учнів до самоосвіти, саморозвитку, самовдосконалення.
Досягнення мети, тим самим призначення школи,
забезпечується шляхом формування ключових компетентностей, необхідних кожній
сучасній людині для успішної життєдіяльності, визначених Законом України «Про
освіту»:
-
вільне володіння
державною мовою;
-
здатність спілкуватися
рідною та іноземними мовами;
-
компетентності у галузі
природничих наук, техніки і технологій;
-
інформаційно-комунікаційна
компетентність;
-
громадянські та
соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості,
рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних
прав і можливостей;
-
підприємливість та
фінансова грамотність;
-
інші компетентності,
передбачені Державним стандартом освіти.
Спільними для всіх компетентностей є такі вміння:
читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово,
критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію,
творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати
ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, здатність співпрацювати з
іншими людьми.
Дана Освітня програма створена на 2020
- 2021 навчальний рік відповідно Закону
України «Про освіту», постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 №
87 «Про затвердження Державного стандарту
початкової освіти», наказів
Міністерства освіти і науки України № 1272 від 08.10.2019 «Про затвердження
типових освітніх та навчальних програм для 1-2 класів закладів загальної
середньої освіти», № 1273 від 08.10.2019 «Про затвердження типових освітніх та
навчальних програм для 3 - 4 класів закладів загальної середньої освіти», відповідно до
наказів № 405,406,407,408 від
20.04.2018, згідно рекомендацій листа Міністерства освіти і науки України
№1/9-254 від 20.04.2018 «Щодо типових освітніх програм для 2-11 класів»:
Навчальні плани на 2020/2021 навчальний рік
складено:
-
для 1 - 3 - х класів за Типовою освітньою
програмою для закладів загальної середньої освіти розробленою під
керівництвом Савченко О.Я.;
-
для 4 - го класу – за Типовою освітньою програмою закладів загальної
середньої освіти І ступеня, затвердженою наказом Міністерства освіти і
науки України від 20. 04. 2018 № 407 (таблиця 1);
-
для 5 - 6 - х класів – за Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти ІІ
ступеня, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України
від 20. 04. 2018 № 405 (таблиця 8);
-
для 7 –
8 - х класів – за Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої
освіти ІІ ступеня, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України
від 20. 04. 2018 № 405 (таблиця 10);
-
для 9 - го класу – за Типовою освітньою програмою закладів загальної
середньої освіти ІІ ступеня, затвердженою наказом Міністерства освіти і
науки України від 20. 04. 2018 № 405 (таблиця 12);
-
для 11 - го класу – за Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої
освіти ІІІ ступеня, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України
від 20. 04. 2018 № 408 (таблиця 2);
Освітня програма складена на 2020-2021
навчальний рік і затверджена рішенням педагогічної ради від 28. 08. 2020
(протокол №1).
Освітня
програма визначає:
1) загальний обсяг навчального навантаження,
орієнтовну тривалість і можливі взаємозв’язки окремих предметів, факультативів,
курсів за вибором тощо, зокрема їх інтеграції, а також логічної послідовності
їх вивчення які натепер подані в рамках навчальних планів для кожної ступені
окремо;
2) очікувані результати навчання учнів подані в
рамках навчальних програм, перелік яких наведено в додатку;
3) рекомендовані форми організації освітнього
процесу та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти;
4) вимоги
до осіб, які можуть розпочати навчання за цією Освітньою програмою.
Розділ 2.
Опис
"моделі" випускника школи
Випускник
Херсонської загальноосвітньої школи I - III ступенів № 35 Херсонської міської ради – це людина освічена, що
самостійно здобуває знання, готова до прийняття морально виправданих
рішень. Отже, сучасний випускник вміє усвідомлювати різноманіття життєвих
цінностей (свобода, співпраця, повага іншої особистості), особисту самоцінність.
Вміє здійснювати вибір: жити й працювати в різновіковому колективі.
Здатний планувати своє життя у відповідності з метою, приймати рішення.
Має життєвий досвід діяльності в групі: під керівництвом, самостійно, в
парі, з книгою, з документами, з приладами, з комп’ютером.
Основні
характерологічні орієнтири особистості випускника - вільна особистість.
Особистість, що має високий рівень самосвідомості, громадянськості та
самодисципліни. Така, що поважає себе, усвідомлює свою цінність та
цінність іншої особистості, здатна нести відповідальність перед собою та
суспільством. Гуманна особистість – проявляє милосердя, доброту, здатність
до співпереживання, терпимість і доброзичливість. Готова надати допомогу,
прагне до миру й розуміє цінність людського життя. Духовна особистість –
має потребу до пізнання й самопізнання, рефлексії, має потребу в красі й
спілкуванні. Творча особистість – наділена розвинутими здібностями, знаннями,
вміннями, навичками, розвинутим інтелектом. Практична особистість – знає
основи комп’ютерної грамотності, професійної підготовки, має естетичний смак,
гарні манери, знає й поважає. Це людина, яка є прихильником здорового
способу життя.
Відповідно
до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті, визначено
завдання, які має реалізувати вчитель у рамках кожної освітньої галузі.
Результати навчання повинні робити внесок у формування ключових компетентностей
учнів початкової школи. Такі ключові компетентності, як уміння вчитися,
ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здоровий спосіб
життя, соціальна та громадянська компетентності можуть формуватися відразу
засобами усіх предметів. Виокремлення в навчальних програмах таких наскрізних
ліній ключових компетентностей як «Екологічна безпека й сталий розвиток»,
«Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і
фінансова грамотність» спрямоване на формування в учнів здатності застосовувати
знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях.
Необхідною
умовою формування компетентностей є діяльнісна спрямованість навчання, яка
передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної
активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його
спрямованість. Доцільно, де це можливо, не лише показувати виникнення факту із
практичної ситуації, а й по можливості перевіряти його на практиці й
встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Формуванню ключових компетентностей
сприяє встановлення та реалізація в освітньому процесі міжпредметних і
внутрішньопредметних зв’язків, а саме: змістово-інформаційних,
операційно-діяльнісних і організаційно-методичних. Їх використання посилює
пізнавальний інтерес учнів до навчання і підвищує рівень їхньої загальної
культури, створює умови для систематизації навчального матеріалу і формування
наукового світогляду. Учні набувають досвіду застосування знань на практиці та
перенесення їх в нові ситуації.
Таким чином, педагогічний колектив Херсонської загальноосвітньої школи I - III ступенів № 35 Херсонської міської ради повинен виховувати випускника, який
здатний до самовизначення й самореалізації
Розділ 3.
Цілі та задачі
освітнього процесу школи
Загальні
очікувані результати навчання здобувачів освіти
Відповідно до
мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті, визначено завдання,
які має реалізувати вчитель/вчителька у рамках кожної освітньої галузі.
Результати навчання повинні
робити внесок у формування ключових компетентностей здобувачів освіти.
№ з/п |
Ключові
компетентності |
Очікувані результати |
1 |
Спілкування
державною мовою |
Уміння: ставити запитання і розпізнавати проблему; міркувати, робити висновки на
основі інформації, поданої в різних формах (у текстовій формі, таблицях,
діаграмах, на графіках); розуміти, пояснювати і перетворювати тексти задач
(усно і письмово), грамотно висловлюватися рідною мовою; доречно та коректно
вживати в мовленні термінологію з окремих предметів, чітко, лаконічно та
зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень; уникнення
невнормованих іншомовних запозичень у спілкуванні на тематику окремого предмета; поповнювати
свій словниковий запас. Ставлення: розуміння важливості чітких та лаконічних формулювань. Навчальні ресурси: означення понять, формулювання властивостей,
доведення правил, теорем |
2 |
Спілкування
іноземними мовами |
Уміння: здійснювати спілкування в межах сфер, тем і ситуацій, визначених чинною
навчальною програмою; розуміти на слух зміст автентичних текстів; читати і
розуміти автентичні тексти різних жанрів і видів із різним рівнем розуміння
змісту; здійснювати спілкування у письмовій формі відповідно до поставлених
завдань; використовувати у разі потреби невербальні засоби спілкування за
умови дефіциту наявних мовних засобів; обирати й застосовувати доцільні
комунікативні стратегії відповідно до різних потреб. Ставлення: критично оцінювати інформацію та використовувати її для різних потреб;
висловлювати свої думки, почуття та ставлення; ефективно взаємодіяти з іншими
усно, письмово та за допомогою засобів електронного спілкування; ефективно
користуватися навчальними стратегіями для самостійного вивчення іноземних
мов; адекватно використовувати досвід, набутий у вивченні рідної мови та
інших навчальних предметів, розглядаючи його як засіб усвідомленого
оволодіння іноземною мовою. Навчальні ресурси:підручники, словники, довідкова література, мультимедійні засоби,
адаптовані іншомовні тексти. |
3 |
Математична
компетентність |
Уміння: оперувати текстовою та числовою інформацією; встановлювати відношення
між реальними об’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними,
технічними тощо); розв’язувати задачі, зокрема практичного змісту; будувати і
досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об'єктів, процесів і
явищ, інтерпретувати та оцінювати результати; прогнозувати в контексті
навчальних та практичних задач; використовувати математичні методи у життєвих
ситуаціях. Ставлення: усвідомлення значення математики для повноцінного життя в сучасному
суспільстві, розвитку технологічного, економічного й оборонного потенціалу
держави, успішного вивчення інших предметів. Навчальні ресурси: розв'язування математичних задач, і обов’язково таких, що моделюють
реальні життєві ситуації |
4 |
Основні
компетентності у природничих науках і технологіях |
Уміння: розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі; будувати та досліджувати
природні явища і процеси; послуговуватися технологічними пристроями. Ставлення: усвідомлення важливості природничих наук як універсальної мови науки,
техніки та технологій. усвідомлення ролі наукових ідей в сучасних
інформаційних технологіях Навчальні ресурси: складання графіків та діаграм, які ілюструють функціональні залежності
результатів впливу людської діяльності на природу |
5 |
Інформаційно-цифрова
компетентність |
Уміння: структурувати дані; діяти за алгоритмом та складати алгоритми; визначати
достатність даних для розв’язання задачі; використовувати різні знакові
системи; знаходити інформацію та оцінювати її достовірність; доводити
істинність тверджень. Ставлення: критичне осмислення інформації та джерел її отримання; усвідомлення
важливості інформаційних технологій для ефективного розв’язування
математичних задач. Навчальні ресурси: візуалізація даних, побудова графіків та діаграм за допомогою програмних
засобів |
6 |
Уміння вчитися
впродовж життя |
Уміння: визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні
знання та способи діяльності для досягнення цієї мети; організовувати та
планувати свою навчальну діяльність; моделювати власну освітню траєкторію,
аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї
навчальної діяльності; доводити правильність власного судження або визнавати
помилковість. Ставлення: усвідомлення власних освітніх потреб та цінності нових знань і вмінь;
зацікавленість у пізнанні світу; розуміння важливості вчитися впродовж життя;
прагнення до вдосконалення результатів своєї діяльності. Навчальні ресурси: моделювання власної освітньої траєкторії |
7 |
Ініціативність і
підприємливість |
Уміння: генерувати нові ідеї, вирішувати життєві проблеми, аналізувати,
прогнозувати, ухвалювати оптимальні рішення; використовувати критерії
раціональності, практичності, ефективності та точності, з метою вибору
найкращого рішення; аргументувати та захищати свою позицію, дискутувати;
використовувати різні стратегії, шукаючи оптимальних способів розв’язання
життєвого завдання. Ставлення: ініціативність, відповідальність, упевненість у собі; переконаність, що
успіх команди – це й особистий успіх; позитивне оцінювання та підтримка
конструктивних ідей інших. Навчальні ресурси: завдання підприємницького змісту (оптимізаційні задачі) |
8 |
Соціальна і
громадянська компетентності |
Уміння: висловлювати власну думку, слухати і чути інших, оцінювати аргументи та
змінювати думку на основі доказів; аргументувати та відстоювати свою позицію;
ухвалювати аргументовані рішення в життєвих ситуаціях; співпрацювати в
команді, виділяти та виконувати власну роль в командній роботі; аналізувати
власну економічну ситуацію, родинний бюджет; орієнтуватися в широкому колі
послуг і товарів на основі чітких критеріїв, робити споживчий вибір,
спираючись на різні дані. Ставлення: ощадливість і поміркованість; рівне ставлення до інших незалежно від
статків, соціального походження; відповідальність за спільну справу;
налаштованість на логічне обґрунтування позиції без передчасного переходу до
висновків; повага до прав людини, активна позиція щодо боротьби із
дискримінацією. Навчальні ресурси: завдання соціального змісту |
9 |
Обізнаність і
самовираження у сфері культури |
Уміння: грамотно і логічно висловлювати свою
думку, аргументувати та вести діалог, враховуючи національні та культурні
особливості співрозмовників та дотримуючись етики спілкування і взаємодії;
враховувати художньо-естетичну складову при створенні продуктів своєї
діяльності (малюнків, текстів, схем тощо). Ставлення:культурна самоідентифікація, повага
до культурного розмаїття у глобальному суспільстві; усвідомлення впливу
окремого предмета на людську культуру та розвиток суспільства. Навчальні ресурси:математичні моделі в різних видах
мистецтва |
10 |
Екологічна
грамотність і здорове життя |
Уміння: аналізувати і критично оцінювати соціально-економічні події в державі на
основі різних даних; враховувати правові, етичні, екологічні і соціальні
наслідки рішень; розпізнавати, як інтерпретації результатів вирішення проблем
можуть бути використані для маніпулювання. Ставлення:усвідомлення
взаємозв’язку окремого предмета та екології на основі різних даних; ощадне та
бережливе відношення до природніх ресурсів, чистоти довкілля та дотримання
санітарних норм побуту; розгляд порівняльної характеристики щодо вибору
здорового способу життя; власна думка та позиція до зловживань алкоголю,
нікотину тощо. Навчальні ресурси: навчальні проекти, завдання соціально-економічного, екологічного змісту;
задачі, які сприяють усвідомленню цінності здорового способу життя |
Виокремлюються в навчальних програмах такі наскрізні
лінії ключових компетентностей:
-
«Екологічна безпека й сталий розвиток»,
-
«Громадянська відповідальність»,
-
«Здоров’я і безпека»,
-
«Підприємливість і фінансова грамотність».
Наскрізні лінії є
засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, окремих
предметів та предметних циклів; їх необхідно враховувати при формуванні
шкільного середовища. Наскрізнілінії є соціально значимими надпредметними
темами, якідопомагаютьформуванню в учнівуявлень про суспільство в цілому,
розвиваютьздатністьзастосовуватиотриманізнання у різнихситуаціях.
Навчання за
наскрізними лініями реалізується насамперед через:
-
організацію навчального
середовища — зміст та цілі наскрізних тем враховуються при формуванні
духовного, соціального і фізичного середовища навчання;
-
окремі предмети —
виходячи із наскрізних тем при вивченні предмета проводяться відповідні
трактовки, приклади і методи навчання, реалізуються надпредметні, міжкласові та
загальношкільні проекти. Роль окремих предметів при навчанні за наскрізними
темами різна і залежить від цілей і змісту окремого предмета та від того,
наскільки тісно той чи інший предметний цикл пов’язаний із конкретною
наскрізною темою;
-
предмети за вибором;
-
роботу в проектах;
-
позакласну навчальну
роботу і роботу гуртків.
Наскрізна лінія |
Коротка характеристика |
Екологічна безпека й сталий розвиток |
Формування в учнів соціальної
активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати
участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства,
усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь. Проблематика наскрізної лінії
реалізується через завдання з реальними даними про використання природних
ресурсів, їх збереження та примноження. Аналіз цих даних сприяє розвитку бережливого
ставлення до навколишнього середовища, екології, формуванню критичного
мислення, вміння вирішувати проблеми, критично оцінювати перспективи розвитку
навколишнього середовища і людини. Можливі уроки на відкритому повітрі. |
Громадянська відповідальність |
Сприятиме формуванню відповідального
члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування
суспільства. Ця наскрізна лінія освоюється в основному через колективну
діяльність (дослідницькі роботи, роботи в групі, проекти тощо), яка поєднує
окремі предмети між собою і розвиває в учнів готовність до співпраці,
толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок. Вивчення окремого предмета має
викликати в учнів якомога більше позитивних емоцій, а її зміст — бути
націленим на виховання порядності, старанності, систематичності,
послідовності, посидючості і чесності. Приклад вчителя покликаний зіграти
важливу роль у формуванні толерантного ставлення до товаришів, незалежно від
рівня навчальних досягнень. |
Здоров'я і безпека |
Завданням наскрізної лінії є
становлення учня як емоційно стійкого члена суспільства, здатного вести
здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище. Реалізується через завдання з реальними
даними про безпеку і охорону здоров’я (текстові завдання, пов’язані з
середовищем дорожнього руху, рухом пішоходів і транспортних засобів). Варто
звернути увагу на проблеми, пов’язані із ризиками для життя і здоров’я.
Вирішення проблем, знайдених з «ага-ефектом», пошук оптимальних методів вирішення
і розв’язування задач тощо, здатні викликати в учнів чимало радісних емоцій. |
Підприємливість і фінансова грамотність |
Наскрізна лінія націлена на розвиток
лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному
середовищі, забезпечення кращого розуміння учнями практичних аспектів
фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення,
страхування, кредитування тощо). Ця наскрізна лінія пов'язана з
розв'язуванням практичних завдань щодо планування господарської діяльності та
реальної оцінки власних можливостей, складання сімейного бюджету, формування
економного ставлення до природних ресурсів. |
Рекомендовані
форми організації освітнього процесу
Основними формами організації освітнього
процесу є різні типи уроку:
- урок
формування компетентностей;
- урок
розвитку компетентностей;
- урок
перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей;
- урок
корекції основних компетентностей;
- комбінований
урок.
Також формами
організації освітнього процесу можуть бути екскурсії, віртуальні подорожі,
уроки-семінари, конференції, форуми, спектаклі, брифінги, квести, інтерактивні
уроки (уроки-«суди», урок-дискусійна
група, уроки з навчанням одних учнів іншими), інтегровані уроки, проблемний урок, відео-уроки тощо.
Розділ 4.
Навчальний план та його обґрунтування
І. Загальні засади.
Херсонська
загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 35 Херсонської міської ради здійснює планування своєї діяльності на
підставі законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту» (зі
змінами), «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя
населення», Державного стандарту початкової загальної освіти, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від
21. 02. 2018 № 87 (для 1 - 3 - х класів), Державного стандарту початкової
загальної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20. 04.
2011 № 462, Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011 № 1392, Положення про загальноосвітній
навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27. 08.
2010 № 778, Концепції профільного навчання у старшій школі з урахуванням вимог
Концепції профільного навчання у старшій школі, затвердженої наказом
Міністерства освіти і науки України від 11. 09. 2009 № 854 «Про затвердження
нової редакції Концепції профільного навчання у старшій школі», «Державних
санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних
закладів та організації навчально-виховного процесу» ДСанПіН 5.5.2.008-01,
затверджені постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14. 08.
2001 № 63); наказів Міністерства
освіти і науки України № 405 від 20. 04. 2018 р. «Про затвердження Типової освітньої програми
закладів загальної середньої освіти ІІ
ступеня», № 406 від 20. 04. 2018 р. «Про затвердження Типової освітньої
програми закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня», № 407 від 20. 04. 2018 р. «Про затвердження Типової
освітньої програми закладів загальної середньої освіти І ступеня», № 408 від
20. 04. 2018 р. «Про
затвердження Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІІ
ступеня», від 12. 01. 2016 «Про затвердження Положення про індивідуальну
форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах», листа Міністерства
освіти і науки України № 1/9-254 від 20. 04. 2018 р., Статуту школи, забезпечує
одержання учнями загальної середньої освіти на рівні Державних
стандартів.
Навчальні плани для здобувачів загальної середньої освіти
І ступеня (початкова освіта) розроблені на виконання Закону України «Про
освіту» та постанови Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 року № 462
«Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти», наказу
№407 від 20.04.2018, листа Міністерства
освіти і науки України №01/09-254 від 20.04.2018, що регламентують роботу
педагогічного колективу в 4-му класі на 2020-2021 навчальний рік.
1.
Загальний обсяг
навчального навантаження та орієнтовна тривалість і можливі взаємозв’язки
освітніх галузей, предметів, дисциплін
Загальний обсяг навчального навантаження для учнів 1-4-х класів складає 3395 годин/навчальний рік:
Для 1-х класів – 700 годин/навчальний
рік,
для 2-х класів – 875 годин/навчальний
рік,
для 3-х класів – 910 годин/навчальний
рік,
для 4-х класів –
910 годин/навчальний рік.
Навчальний план дає цілісне уявлення про
зміст і структуру першого рівня освіти, встановлює погодинне співвідношення між
окремими предметами за роками навчання, визначає гранично допустиме тижневе
навантаження учнів. Навчальні плани початкової школи передбачають реалізацію
освітніх галузей Базового навчального плану Державного стандарту через окремі
предмети.
Навчальні
плани для здобувачів загальної середньої освіти ІІ ступеня (базова середня
освіта) розроблена на виконання Закону України «Про освіту» та постанови
Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392 «Про затвердження
Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти».
2.
Загальний обсяг навчального
навантаження та орієнтовна тривалість і можливі взаємозв’язки освітніх галузей,
предметів, дисциплін
Загальний обсяг навчального навантаження
для учнів 5-9-х класів закладів загальної середньої освіти складає 5845
годин/навчальний рік:
для 5-х класів – 1050 годин/навчальний
рік,
для 6-х класів – 1155 годин/навчальний
рік,
для 7-х класів –
1172,5 годин/навчальний рік,
для 8-х класів – 1207,5 годин/навчальний
рік,
для 9-х класів – 1260 годин/навчальний
рік.
Навчальний
план здобувачів закладів загальної
середньої освіти ІІІ ступеня (профільна середня освіта) розроблена на виконання
Закону України «Про освіту» та постанови Кабінету Міністрів України від 23
листопада 2011 року № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової
та повної загальної середньої освіти».
3.
Загальний обсяг
навчального навантаження та орієнтовна тривалість і можливі взаємозв’язки
освітніх галузей, предметів, дисциплін
Загальний обсяг
навчального навантаження здобувачів профільної середньої освіти 11-х класів –
1330 годин/навчальний рік.
Навчальні плани на 2020/2021
навчальний рік складено:
-
для 1 - 2 - х класів за Типовою освітньою
програмою для закладів загальної середньої освіти розробленою під
керівництвом Савченко О.Я.;
-
для 3 – 4 - х класів – за Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти І
ступеня, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України
від 20. 04. 2018 № 407 (таблиця 1);
-
для 5 - х класів – за Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти ІІ
ступеня, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України
від 20. 04. 2018 № 405 (таблиця 8);
-
для 6 –
7 - х класів – за Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої
освіти ІІ ступеня, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України
від 20. 04. 2018 № 405 (таблиця 10);
-
для 8 – 9 - х класів – за Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти ІІ
ступеня, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України
від 20. 04. 2018 № 405 (таблиця 12);
-
для 10 - 11 - х класів – за Типовою освітньою
програмою закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня, затвердженою наказом
Міністерства освіти і науки України від 20. 04. 2018 № 408 (таблиця 2);
Повноцінність
загальної середньої освіти забезпечується реалізацією інваріантної складової, сформованої на державному рівні і
варіативної частини, в якій передбачено додаткові години на вивчення предметів
інваріантної складової, факультативних занять, індивідуальних занять, курсів за
вибором в межах допустимого навчального навантаження на учня.
Враховуючи
потреби учнів та результати діагностичних відстежень психологічної служби
школи щодо освітніх уподобань учнів
старшої школи організовано профільне навчання для учнів 11 класу – суспільно –
гуманітарний профіль.
Навчальний план розраховано
на 5 - денний робочий тиждень. Тривалість уроків: у 1
класі – 35 хвилин; у 2 - 4 класах – 40 хвилин; у 5 - 11 класах – 45 хвилин.
Школа працює в одну зміну. Гранично допустиме навантаження на учня відповідає
санітарно-гігієнічним нормам, установленим Міністерством охорони здоров’я
України. Години фізичної культури не враховуються при визначенні гранично
допустимого навантаження на учнів.
Мова навчання –
українська.
У 2020/2021 навчальному
році у Херсонській загальноосвітній школі І – ІІІ ступенів № 35
Херсонської міської ради функціонуватиме 10 класів, у яких навчатиметься 230
учнів.
Детальний розподіл
навчального навантаження на тиждень окреслено у навчальному плані, що є додатком до освітньої програми.
Розділ 5.
Особливості організації освітнього процесу
Великого значення на сьогоднішній день набуває аспект
педагогіки партнерства між всіма учасниками освітнього процесу.
Педагогіка партнерства (співробітництва) ґрунтується на
принципах гуманізму й творчого підходу до розвитку особистості. Її метою бачимо
створення нового гуманного співтовариства. Головним завданням педагогіки
партнерства вбачаємо:
-
подолання
інертності мислення,
-
перехід
на якісно новий рівень побудови взаємовідносин між учасниками освітнього
процесу.
Це завдання реалізовується у спільній діяльності учителя й
учнів, учителя й батьків, що передбачає взаєморозуміння, єдність інтересів і
прагнень з метою особистісного розвитку школярів.
Принципи партнерства застосовуємо:
• повага до
особистості;
• доброзичливість і
позитивне ставлення;
• довіра у відносинах;
• діалог – взаємодія – взаємоповага;
• розподілене лідерство
(проактивність, право вибору та відповідальність за нього, горизонтальність
зв’язків);
• принципи соціального партнерства (рівність
сторін, добровільність прийняття зобов’язань, обов’язковість виконання
домовленостей).
Утілюючи ідеї педагогіки партнерства, вчителю необхідно
використовувати в своїй роботі не тільки стандартні методи організації
навчально-виховного процесу, але в більшій мірі виявляти ініціативу і будувати
навчання і виховання таким чином, щоб дитина була постійно залучена до спільної
діяльності. Як інструменти педагогіки партнерства можна використовувати цікаві
й захоплюючі розповіді, відверту бесіду, справедливу і незалежну оцінку,
заохочення творчих успіхів, особистий приклад, зустрічі з цікавими людьми,
спільний пошук рішень, спільні суспільно корисні справи, благодійні акції тощо.
Упродовж останніх років наполегливо працюємо на упровадження особистісно-орієнтованої
моделі освіти, заснованої на ідеології дитиноцентризму.
Дитиноцентризм розуміється як максимальне наближення навчання
і виховання конкретної дитини до її сутності, здібностей і життєвих планів.
Актуальними для нової української школи є такі ідеї
дитиноцентризму:
• відсутність адміністративного контролю, який
обмежує свободу педагогічної творчості;
• активність учнів у навчальному процесі,
орієнтація на інтереси та досвід учнів, створення навчального середовища, яке б
перетворило навчання на яскравий елемент життя дитини;
• практична
спрямованість навчальної діяльності, взаємозв’язок особистого розвитку дитини з
її практичним досвідом;
• відмова від орієнтації навчально-виховного
процесу на середнього школяра і обов’язкове врахування інтересів кожної дитини;
• виховання вільної незалежної особистості;
• забезпечення свободи
і права дитини в усіх проявах її діяльності, урахування її вікових та
індивідуальних особливостей, забезпечення морально-психологічного комфорту
дитини;
• впровадження шкільного самоврядування, яке під свободою і самостійністю дитини передбачає виховання гуманістичних та демократичних ідей і світогляду, необхідних сучасному суспільству.
Розділ 6.
Показники реалізації освітньої програми
Одним з сучасних викликів цієї Освітньої
програми є впровадження Державного стандарту початкової освіти, нових
навчальних програм для 10-11 класів, які почали діяти у 2018-2019 навчальному році. Адже ці
документи мають новий зміст, спрямований
на формування компетентностей в учнів, дотриманням діяльнісного та
компетентнісного підходів, реалізацією інтегрованого навчання та вперше
формувального оцінювання в 1-х та 2-х класах.
Всі ці параметри потребують особливої
уваги як з боку адміністрації школи, так і з боку батьків, які перебувають з
нами в партнерських відносинах.
До вимірювання
також належать рівень виконання планів та програм, календарно-тематичне
планування вчителя, а також професійно-діяльністі якості педагогічних
працівників. Особливу увагу приділити вчителям початкових класів.
Визначаємо критерії,
що містять основні
індивідуально-особистісні та професійно-діяльнісні якості, необхідні для
успішного виконання стратегічної мети та завдань реформування початкової
освіти:
•
професійно-педагогічна компетентність – обізнаність із новітніми науково
обґрунтованими відомостями з педагогіки, психології, методик, інноватики для
створення освітньо-розвивального середовища, що сприяє цілісному
індивідуально-особистісному становленню дітей молодшого шкільного віку, 3
здатність до продуктивної професійної діяльності на основі розвиненої
педагогічної рефлексії відповідно до провідних ціннісно-світоглядних
орієнтацій, вимог педагогічної етики та викликів початкової школи;
•
соціально-громадянська компетентність – розуміння сутності громадянського
суспільства, володіння знаннями про права і свободи людини, усвідомлення
глобальних (у тому числі екологічних) проблем людства і можливостей власної
участі у їх розв’язанні, усвідомлення громадянського обов’язку та почуття
власної гідності, вміння визначати проблемні питання у соціокультурній,
професійній сферах життєдіяльності людини та віднаходити шляхи їх розв’язання,
навички ефективної та конструктивної участі в цивілізаційному суспільному
розвитку, здатність до ефективної командної роботи, вміння попереджувати та
розв’язувати конфлікти, досягаючи компромісів;
• загальнокультурна
компетентність – здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі
смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва,
усвідомлення власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого
ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших;
• мовно-комунікативна
компетентність – володіння системними знаннями про норми і типи педагогічного
спілкування в процесі організації колективної та індивідуальної діяльності,
вміння вислуховувати, відстоювати власну позицію, використовуючи різні прийоми
розміркувань та аргументації, розвиненість культури професійного спілкування,
здатність досягати педагогічних результатів засобами продуктивної
комунікативної взаємодії (відповідних знань, вербальних і невербальних умінь і
навичок залежно від комунікативно-діяльнісних ситуацій);
•
психологічно-фасилітативна компетентність – усвідомлення ціннісної значущості
фізичного, психічного і морального здоров’я дитини, здатність сприяти творчому
становленню молодших школярів та їхній індивідуалізації;
• підприємницька компетентність – вміння
генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя з метою підвищення як
власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і
держави;
• інформаційно-цифрова компетентність –
здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та
оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного
інформаційного суспільства.
Немає коментарів:
Дописати коментар